Vi äter väl inte bin?

På senaste tiden har jag inte haft för mig något vettigt alls. Jag skickar kassakort hit och kassakort dit, ringer till a-kassan på morgonen och ringer till dem på kvällen, söker jobb och sover. Jag längtar efter våren så att det gör ont, jag vill plantera och så, känna på jord och äta primörgrödor.

Ett TV-program jag fastnat för på senaste tiden är "Trädgårdskampen" som går i SVT på tisdagar klockan 8. Jag tyckte att programmet var en aning stressigt i sin framtoning men det var ändå roligt att se andra designa, plantera och beskära som tävlingsmoment. Jag satt med min perennbok i högsta hugg och försökte hinna med att läsa om perennerna dem valde samtidigt som programmet gick. Det var inte det lättaste jag någonsin gjort, om man säger så. Imorgon är det dags för avsnitt 2, missa inte det!

På torsdag börjar allvaret för mig. Då ska jag på kurs i Örkelljunga till och med nästa måndag. Jag ska nämligen ta motorsågskort A+B. Tanken är att kunna arbeta med motorsåg på jobb men även att kunna bedriva ett småskaligt, eget skogsbruk någon gång i framtiden. Nu gäller det bara att plugga, plugga, plugga.

Till sist vill jag passa på att säga: köp ekologisk mat. Jag och min sambo handlar nästan uteslutande ekologisk mat (finns en del produkter som bara finns konventionellt odlade) och vi klarar oss på mellan 700 och 800 kronor i veckan. Det blir cirka 1500 kronor per person i månaden. För att pressa ner sitt matpris kan man sluta köpa färdigmat, godis osv. Baka ditt eget bröd, det blir mycket billigare än att köpa. Ät mer vegetariskt eller veganskt, jag brukar laga en vegansk linssoppa som är himmelskt god. Du har råd med ekologisk mat, det är bara en fråga om prioritering. Se filmen, se den, se den, se den!!


Tack och hej lingonpastej, vi hörs snart igen.

1 kommentar:

HD Wallpapers sa...

Hi there! I'm at work surfing around your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the excellent work!